اهمالکاری
یا فردافکنی یا تعلل (به انگلیسی: Procrastination ) خودداری از انجام
وظیفهای است که لازم است تا موعد مشخصی انجام شود. میتوان از آن به عنوان
به تأخیر انداختن (از سر عادت یا آگاهانه) شروع یا پایان کاری، با علم به پیامدهای منفی این تأخیر نیز یاد کرد.
برخی از محققان تعلل را به عنوان «شکلی از شکست خودتنظیمی که با تاخیر غیرمنطقی در انجام وظایف، علیرغم پیامدهای بالقوه منفی مشخص میشود» تعریف میکنند.
به گفته جوزف فراری (Josef Ferrari)، استاد روانشناسی در دانشگاه دیپل
در شیکاگو و نویسنده کتاب «هنر به تعویق انداختن: راهنمای بدون پشیمانی
برای انجام آن»، حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده، به شکل مزمن
مبتلا به اهمالکاری هستند.
مهم نیست چقدر سازماندهی شده و متعهد هستید، به احتمال زیاد متوجه
شدهاید که ساعتها درگیر کارهای بیاهمیتی مثل تماشای تلویزیون، پست
گذاشتن در شبکههای اجتماعی، خرید آنلاین و... هستید، در حالیکه باید آن
زمان را صرف کار یا مدرسه و پروژههای خود میکردید.
علاوهبر به تعویق انداختن یک پروژه برای کار، پرهیز از انجام تکالیف یا
نادیده گرفتن کارهای خانه، اهمال کاری میتواند تأثیر عمدهای بر شغل، نمرات و زندگی شما داشته باشد.
در بیشتر موارد، اهمالکاری نشانه مشکلی جدی نیست. اهمال کاری یک گرایش
رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع در برابر آن تسلیم میشوند.
چند دلیل کلیدی برای اهمال کاری افراد وجود دارد:
- آنها نمیدانند دقیقا باید چه کاری انجام بدهند؛
- آنها نحوه انجام کار را به خوبی بلد نیستند؛
- آنها نمیخواهند کار مورد نظر را انجام بدهند؛
- انجام شدن یا نشدن آن کار برایشان بیاهمیت است؛
- انجام آن کار حس خاصی مثل خوشحالی، رضایت و... به آنها منتقل نمیکند؛
- به انتظار کشیدن تا آخرین لحظه برای انجام کار عادت دارند؛
- بر این باورند که اگر تحت فشار باشند عملکرد بهتری خواهند داشت؛
- فکر میکنند کار مد نظر را میتوانند در آخرین لحظات به پایان برسانند؛
- برای شروع ابتکار عمل ندارند؛
- آن کار را فراموش میکنند؛
- از نظر سلامتی مشکل دارند و نمیتوانند زمان زیادی برای انجام کارها بگذارند؛
- منتظر لحظه مناسب هستند؛
- برای فکر کردن در مورد آن کار به زمان نیاز دارند؛
- اگر یک کار را به تاخیر بیندازند، میتوانند به کاری با اولویت بالاتر برسند.
- کمالگرایی (Perfectionist): به دلیل ترس از اینکه نمیتواند یک کار را به طور کامل انجام دهند، وظایف را به تعویق میاندازند؛
- رویاپردازی (Dreamer): وظایف را به تعویق میاندازند زیرا در توجه به جزئیات خوب نیستند؛
- مدافع (Defier): معتقد نیستند که کسی باید برنامه زمانی خود را با نظم انجام بدهد؛
- نگرانی (Worrier): به دلیل ترس از تغییر یا از دست دادن آرامش خود در مواجه با عوامل ناشناخته وظایفشان را به تعویق میاندازند؛
- بحرانسازی (Crisis-maker): وظایف را به تعویق میاندازند زیرا دوست دارند تحت فشار کار کنند؛
- زیادهروی (Overdoer): بیش از حد کار میکنند و با پیدا کردن زمان برای شروع و تکمیل کارها مشکل دارند.